Nerwica natręctw

depresja_natrectwa[1]Nerwica natręctw – rozpoznanie nerwicy, profilaktyka, przyczyny nerwicy
Jeśli codziennie przed  wyjściem sprawdzasz czy w drzwiach przekręciłeś klucz, a nawet zdarza Ci się wracać, gdy jesteś daleko od domu, dzwonisz do sąsiadów, aby sprawdzili czy drzwi są zamknięte ,  a przed wyjściem z domu kilka razy sprawdzasz  czy gaz zakręcony, czy żelazko mimo, że je odłączyłeś nie jest gorące albo czy samo się za chwilę nie włączy, czy okna zamknięte i mimo  woli liczysz mijane znaki drogowe albo samogłoski na billboardzie, robisz pranie codziennie ciuchów których nie zdążyłeś jeszcze ubrać, ciagle myjesz ręce. Nie myśl, że wariujesz. Takie zachowanie pokazuje ze masz problem. Może się przepracowujesz a może żyjesz w ciągłym stresie i przytrafiła Ci się prawdopodobnie jedna z postaci nerwic, zwana nerwicą natręctw, inaczej zespołem obsesyjno-kompulsywnym..
Związane z nią objawy miewa ok. 80 proc. ludzi  w sytuacji nadmiernego stresu, traumatycznego zdarzenia  lub przemęczenia. Objawy znikają, gdy życie wróci do normy albo zaczniesz stosować odpowiednią dietę, higieniczny tryb życia i wprowadzisz suplementy wspomagające organizm .

Zaburzenia obsesyjno – kompulsywne objawiają się w postaci: obsesji, natrętnych myśli lub wyobrażeń, których nie da się odgonić ( Czy na pewno zrobiłam dobrze? Czy to mi nie zaszkodzi ? ) i kompulsji*. * Kompulsja dotyczy czynności : sprawdzanie drzwi, zamków, gazu, torebki czy zabrałam klucze i  telefon komórkowy, wyłączników światła, , mycie rąk, pranie ubrań, pedantyczne układanie przedmiotów, liczenie wszystkiego po kila razy, powtarzanie magicznych słów. Te stany są próbą poradzenia sobie z lękiem. Chcesz mieć spokój stąd sprawdzasz dotąd, aż jesteś pewny i możesz wyjść z domu czy z pracy. Źródłem  nerwicy natręctw są: tłumione emocje, trudne przeżycia z dzieciństwa, konflikty wewnętrzne. Jeśli masz sprawdzone przez siebie metody radzenia sobie ze stresem(dobra książka , basen) , stosuj je i dodatkowo „zwolnij „. Pośpiech, niecierpliwość, zatroskanie wywołują silny stres. Spróbuj zrozumieć, jakie sygnały wysyła twoje ciało, np. kompulsywne mycie rąk może być oznaką, że czujesz się winna. Dobrym sposobem sprawdzenia, o co chodzi, jest przerwanie kompulsji i obserwacja własnych emocji:, co czujesz, kiedy nie ulegniesz?   Zrób listę kompulsywnych rytuałów. Oblicz czas, jaki ci zajmują i stopniowo skracaj ich trwanie.   Zastanów się, jakie emocje najczęściej tłumisz. Spróbuj powiązać je z kompulsywnymi rytuałami. Może zamiast tłumić agresję wobec bliskiej osoby, warto wyrazić ją w bezpieczny sposób, np. mówiąc jej, co cię złości.    Spróbuj przypomnieć sobie swoje dzieciństwo. Czego wymagali od ciebie rodzice, rodzeństwo, rodzina , opiekunowie? Jakie ssytacje stresowe możesz sobie przypomnieć z dzieciństwa . Czasami  odkrycie przyczyny powoduje, że objawy się zmniejszają. Jeśli masz problem i potrzebujeszkomuś o tym powiedzieć –  napisz.

Rhodiiolin i stress management